بارنامه که نام دیگر  آن سند حمل بار می باشد در واقع مجوزی است که برای انتقال یک محموله از محلی به محل دیگر را صادر می کند. بارنامه یکی از مهم ترین و اصلی ترین اسناد در سیستم حمل و نقل بار است که باید در مورد استفاده از آن اطلاعات کافی در اختیار داشت. باید توجه داشت که بارنامه سند مهمی است، پس باید در استفاده از آن دقت لازم را به خرج داد، وگرنه ممکن است برخی اشتباهات منجر به بروز مشکلاتی برای شرکت های حمل و نقل شود. این سند نشانگر هویت باری است که قرار است از محلی به محل دیگری انتقال یابد، در واقع بر اساس این سند است که بار قابل شناسایی است. در نتیجه کامیون داران باید در حفظ این سند نهایت دقت خود را به خرج داده و از آن مراقبت کنند. نوع بار نامه در هر نوعی از حمل نقل، چه زمینی، چه دریایی، و چه هوایی متفاوت است. داشتن اطلاعات کافی در مورد انواع بارنامه و نحوه استفاده از آن موضوعی قابل توجه است که در ادامه قصد داریم مطالبی مفید در این حوزه را در اختیار شما بگذاریم.

بارنامه چیست؟

همانطور که گفتیم، بارنامه سندی است که در حمل کالا از محلی به محل دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان مجوزی برای این کار شناخته می شود. بارنامه سه پیام مهم را منتقل می کند:

  1. بارنامه نشانگر قرار دادی به منظور حمل بار است، به این معنا که بار به طور صحیح و سالم به سمت مقصد روانه شده و سالم به دست گیرنده خواهد رسید. همچنین در این سند قواعد و دستوراتی که حمل و نقل بر طبق آنها انجام می گردد عنوان گشته است.
  2. این برگ به عنوان رسیدی برای کالا نیز در نظر گرفته می شود، یعنی بار به طور صحیح و سالم در تحویل حمل کننده قرار گرفته است.
  3. مطابق با بارنامه صادر شده، می تواند فهمید که صاحب باز چه کسی است. یعنی این برگه نشانگر مالکیت کالا مورد نظر می باشد. مطابق با این سند، کامیون حامل پس از رسیدن به مقصد باید آن را تحویل صاحب اصلی ذکر شده دهد. این برگه به صاحب بار این امکان را می دهد تا در صورت بروز مشکلی در سالم رسیدن بار یا کم و زیاد شدن آن بتواند ادعای خسارت کرده و ضرر و زیان خود را از شرکت حمل و نقل خواستار شود.

موضوع اصلی که باید در نظر داشت این است که صاحب بارنامه هر کسی که باشد، کالا نیز از آن او خواهد بود. یعنی مالک بارنامه، مالک بار نیز شناخته می شود. این یک اصل قانونی است.

همچنین نام راننده کامیون یا حامل نیز ذکر می شود. این کار باعث می شود که در صورت دزدیده شدن بارنامه یا گم شدن آن این بارنامه اعتباری نداشته باشد. همچنین، بارنامه بر اساس اصول و قواعدی قابل بیمه شدن نیز می باشد. این امر موجب می شود تا بارنامه به عنوان ایمن ترین مجوز برای تضمین انتقال درست و به موقع بار به مقصد شناخته شود. در استفاده از آن خیال گیرنده و فرستنده بار تا حد زیادی آسوده خواهد بود.

بیجک بار چیست؟

شاید کلمه بیجک یا بیژک به گوش شما نیز خورده باشد. این کلمه که ریشه در فرهنگ هندی دارد، نوعی سند حمل بار است که شباهت های زیادی با بارنامه دارد. همانند بارنامه نام فروشنده، راننده، نوع بار و مقدار آن در بیجک ثبت می گردد. بیج در شرایطی مورد  استفاده می گیرد که چند فرستنده به طور همزمان از یک کامیون برای فرستادن بار خود استفاده می کنند. در این شرایط هر کدام از این فرستنده ها می توانند بیجک متمایزی برای بار خود دریافت کنند.

بیجک از برخی لحاظ با بارنامه تفاوت دارد. مهمترین و اصلی ترین تفاوت این است که بیجک همچون بارنامه تضمینی بی قید و شرط برای بار ایجاد نمی کند. یعنی امنیت بارنامه در بیجک صدق نمی کند. همچنین در برخی شرایط امکان بیمه کردن بیجک نیز وجود ندارد.

حواله بار چیست؟

یکی از در دسترس ترین و پر کاربرد ترین اسناد بار حواله بار است. حواله نیز به نوعی مجوز اتتقال بار از محلی به محل دیگر را صادر می کند. حواله دست هر کسی که باشد بار نیز متعلق به او خواهد بود. از آنجایی که نمی توان حواله را بیمه کرد، در نتیجه در صورتی که بار گران قیمت و حساس باشد لازم است تا در استفاده از آن احتیاط به خرج داد و حتی توصیه می شود که در این موارد از این نوع اسناد استفاده نکرد.

باربری اهواز سریع یکی از باربری های معتبر در سطح شهر می باشد که که تمامی بارنامه های خود چه داخل شهری و چه خارج شهری را بیمه کرده و تضمینی مطمئن در اختیار صاحبان بار قرار می دهد. این باربری با عضویت در اتحادیه کامیون داران دارای اعتبار بالایی می باشد. در نتیجه می توانید کالای خود را با اطمینان کامل به این باربری سپرده و نگران انتقال آن به مقصد نباشید. کالای شما در کمال سلامت به گیرنده تحویل داده خواهد شد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.